Gniazdo - rodzima wiara i kultura

G n i a z d o

Rodzima wiara i kultura

Strona główna   •   Gniazdo   •   Konkurs   •   Szukaj   •   Linki   •   Kontakt

Kultura

Witezjon - projekt ogromnego chramu Stryjeńskiej
2008-10-29
W Muzeum Narodowym w Krakowie pierwsza po wojnie wystawa dzieł Zofii Stryjeńskiej. Ze zbiorów rodziny w Szwajcarii przyjechał do Polski projekt niezwykły i nigdy wcześniej niepokazywany. To wizja świątyni słowiańskiej - Witezjonu.

Stryjeńska w czasie wojny mieszkała w Krakowie. Utrzymywała bliskich, zarobkowo malowała, a jednocześnie obmyślała swoją wielką ideę - słowiańskiego "chramu", który miał być miejscem "sympozjów oraz zjazdów cezarów Słowian" i odrodzenia się słowiańskiego życia duchowego. Stąd nazwa Witezjon od łacińskiego "vita" (życie).

W jej wizji był połączeniem drewnianej konstrukcji znanej z ludowego budownictwa z bardzo nowoczesnym pomysłem doprowadzenia do jej podziemi autostrady. Wnętrze przypomina teatr i kościół, zamiast ołtarza stoi posąg słowiańskiego bóstwa stylizowany na sztukę prymitywu.

Wystawa uświadamia, że jest coś, co wszystkie etapy życia Stryjeńskiej silnie spaja - myśl o Słowiańszczyźnie właśnie. Wiara w to, że wymyślenie na nowo polskiej sztuki jako wyrazu słowiańskiego ducha zapewni Polakom poczucie tożsamości, wzmocni ich jako naród i państwo.

Taka myśl była u podstaw zarówno cyklów graficznych poświęconych ludowym strojom i tańcom, obrazów przedstawiających słowiańskie bożki (wracała do tego kilka razy w okresie dwudziestolecia), jak i malarstwa religijnego Stryjeńskiej. Myślała o tym, kiedy malowała smoka wawelskiego i kiedy projektowała monumentalną architekturę Witezjonu.

Wystawę "Zofia Stryjeńska 1891-1976" można oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie do 4 stycznia.
Za: Dorota Jarecka, Gazeta Wyborcza

Powiadamiacz

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach w naszym serwisie, wpisz swój adres email i wyślij.


Wszelkie prawa zastrzeżone © gniazdo.rodzimowiercy.pl
CEP CMS wersja 0.1.100